Mogelijk gemaakt door Blogger.

Slaaptips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust, een van de belangrijkste dingen om de volgende dag door te kunnen komen. Ondanks dat slapen echt een hobby van me is, komt het wel eens voor dat ik wat minder uur aantik doordat ik te veel blijf doen zo laat op de avond of gewoon helemaal niet in slaap kan komen en uren lig te draaien en zuchten. Iedereen heeft weleens moeite met in slaapvallen, wat erg vervelend kan zijn zeker als je de volgende dag weer heel vroeg rond zes uur op moet. Daarom wil ik graag mijn tips met jullie delen voor een goede nachtrust, zodat ook jij lekker in slaap kunt vallen!


Een net verschoont bed
Het klinkt heel gek, maar de meeste mensen slapen altijd het lekkerste als het dekbedovertrek die dag is gewassen. Het voelt gewoon zo goed, alles is zo fris, ruikt lekker naar de wasverzachter en geeft je echt een hotelgevoel. Ik weet dat ik hierin niet de enige ben, als het wasgoed die dag is gewassen/verschoont kijk ik er nog meer naar uit om te slapen en val ik altijd heerlijk al sniffend aan het dekbedovertrek in slaap. Zo dook ik deze week onder een heerlijk nieuw dekbedovertrek die hierboven is afgebeeld. Ik won dit dekbed met de geweldige naam 'Wood Love You' via een instagram winactie, zo blij mee! :)

Zoveel mogelijk al klaarmaken voor de volgende ochtend
Vannacht kunnen we natuurlijk een uurtje langer slapen, jammer genoeg hebben we niet altijd dat bonus uurtje extra. Het helpt dan als je bepaalde dingen al in voorbereiding doet, zodat je 's ochtends niet hoeft te haasten en zelfs wat langer kunt blijven liggen. De simpele dingen zoals een ontbijtje maken, je tas inpakken voor school of werk en een outfit bedenken/klaarliggen kun je beter de avond van te voren doen. In de ochtend doe je vaak alles een tikkeltje gehaast, in een diepe stresssituatie en met een slapend hoofd waardoor je vaak nog wat vergeet of verkeerd doe. Het idee dat je minder je op de vroege morgen moet doen, zorgt er vaak voor dat je veel chiller je bedje induikt en in rust in slaap valt.

Een lekkere warme douche of kruik
Warmte associeer ik vaak met slaperig zijn. In de zomer ben je vaak duffig, omdat het zo warm en benauwd is. Dan vind je het vaak helemaal niet prettig, maar dit zelfde effect bereik je dus ook met een lekkere warme douche of kruik. Douchen is normaal juist verfrissend en opwekkend, maar zo'n warme douche vlak voor het slapen maakt mij persoonlijk echt heel cozy slaperig. Dit heb ik ook altijd met een kruik. Het geeft hetzelfde effect als een douche, maar is de uitkomst als altijd 's ochtends onder de douche gaat. Het wordt nu natuurlijk steeds kouder, en ik merk aan mezelf altijd dat als het koud is, ik minder snel in slaap kom. Het een beetje warm maken door middel van een kruik of douchemomentje is dus helemaal geen slecht idee.

ASMR video's bekijken
De een is er waarschijnlijk wel bekend mee, en de ander niet. Maar dit is iets wat ik zelf al jaren doe als ik echt uren lang wakker lig en het helemaal zat ben. Dit werkt bij sommige wel en andere helaas niet. Het klinkt misschien een beetje gek of zweverig, maar dat is het totaal niet. Ik zou even in het kort uitleggen wat het is, voor degene die er nog nooit van gehoord hebben. ASMR aka Autonomous sensory meridian response. In het begin is het even wennen en gek, maar het gaat er eigenlijk om dat bepaalde geluiden een soort tintelend en ontspannend gevoel in je hoofd kunnen veroorzaken. Vergelijkbaar met het gevoel als iemand aan je haar zit of je rug masseert. Precies dat lekkere gevoel kan je ervaren door het kijken van ASMR videos, soms krijg je ook zelfs kippenvel. Je moet ervan houden, maar persoonlijk vind ik het erg fijn om af en toe naar ASMR video's te luisteren. Er zijn heel veel verschillende triggers die wat voor jou kunnen zijn, fluisteren, bubbeltjes plastic, tappen op producten of iemand zien masseren. Het is zeker de moeite waard om het eens op te zoeken en te kijken wat voor jou lekker is!

Verminder ‘scherm tijd’ voor het slapen
Een studie heeft aangetoond dat mensen die elektronische media gebruiken net voor bedtijd een lagere kwaliteit slaap hebben en dus minder uitrusten dan andere. Als je voor het slapen nog naar lichtbronnen kijkt zoals een flikkerende TV, een computer scherm of een iPad of eReader, dan stimuleert dat het brein op een verkeerde manier, blootstelling aan licht stimuleert namelijk alertheid. Daarom is het zo makkelijk om urenlang nog in bed van kanaal tot kanaal te zappen. Het menselijk lichaam is eigenlijk geprogrammeerd om langzaam slaperig te worden vanaf het moment dat de zon onder gaat, dus kun je beter je schermtijd zo laag mogelijk zetten. Het is natuurlijk beter om voor het slapen helemaal niet naar een schermpje te kijken, maar veel mensen doen vaak nog even wat dingen voordat ze op een oor gaan.

Zorg voor een fijne slaapkamer
Voor veel mensen kan zelfs het kleinste geluid of licht de slaap verstoren. Als je overgevoelig bent gebruik dan bijvoorbeeld oordopjes, zorg voor goede blinderende gordijnen, een lekker bed die goed ligt. Maak het gezellig en comfortabel, zorg voor een goede verduistering en probeer omgevingsgeluiden uit te bannen. Zo las ik ergens dat de ideale slaaptemperatuur in je slaapkamer ergens tussen de 16 en 20 graden ligt. Het hangt er dan natuurlijk wel vanaf of je een koukleum bent en onder wat voor soort dekbed je ligt. Voor mensen die het sneller iets kouder hebben, of met het raam open slapen, kan een bepaald dekbed uitkomst bieden.

*Artikel in samenwerking met Living Comfort

Heb jij nog een tip om beter te kunnen slapen?

5 opmerkingen

  1. Goede tips! Ik moet minder achter scherm voordat naar bed ga maar het is nog zo moeilijk om te doen.

    http://dhini.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah zo ontzettend leuk! Ik ben dol op mijn slaapkamer en wil hem graag gezellig en knus houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een fijne tips! Ik ga er zeker een paar toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede tips. Ik drink regelmatig graag een kopje thee voordat ik naar bed ga.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne tips! Ik slaap de laatste tijd zeker een stukje beter gelukkig :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat!