De beste slaaptips voor hele warme zomernachten

maandag 18 juni 2018

De bronafbeelding bekijken
Het wordt steeds warmer in Nederland. Overdag is dit vaak erg fijn, en kunnen we erg erg van genieten. Maar zodra je in je bed belandt, is het een groot drama. De astronomische zomer moet nog beginnen! Wat een temperaturen. Lekker naar het strand, tot laat op het terras en genieten van de zon. Bijna alles is beter in de zomer, behalve slapen. De ramen staan open maar dat zorgt alleen maar voor ongenodigde insecten. Aankomende woensdag wordt het weer super warm. Gelukkig ben ik er om jullie wat tips te geven, hopelijk zitten er wat goede tussen waarvan jij het bestaan nog niet afwist. Voordat je het weet slaap je als een roosje! Vijf SOS tips.

Houdt de hitte buiten de deur
Zorg dat je overdag de ramen en deuren zoveel mogelijk gesloten houdt. Zo voorkom je dat er warme lucht naar binnenkomt. Veel mensen maken hier de grootste fout, je denkt misschien dat het lekker door lucht en zo afkoelt, maar hierdoor wordt het alleen maar warmer in huis. Zet de ramen pas open als de lucht voldoende afgekoeld is en het buiten koeler is dan binnen, hierdoor kan de temperatuur binnen ook wat afnemen. Als het huis in de schaduw staat, kan dit veel eerder dan een huis die tot tien uur in de volle zon staat. Vaak na wat warme dagen is de warmte echt in het huis gaan zitten, en kun je er eigenlijk niet zo heel veel meer aan doen. De ventilator en open ramen zijn dan je beste vrienden.


Zelf airconditioning creëren
Voor deze slaaptip heeft u een ventilator nodig, een standaard twee of drie standen ventilator is prima! Voor de ventilator plaatst u één of meerdere flessen met ijs of een bak met ijsklonten. Door het ijs zal de lucht koud aanvoelen, net als bij airconditioning. Je hebt er dus helemaal geen een nodig, living on a budget. Als u flessen water gebruikt, kunt u het beste iets onder de flessen plaatsen wat het condens opvangt. Dit is een vrij bekende tip, in deze maanden zie je 'm veel voorbij komen op Facebook. Toch besloot ik hem in het rijtje aan tips toe te voegen, mocht je namelijk nog nooit hiervan hebben gehoord: het werkt echt! En heerlijk dat het is. Zet de ventilator dichtbij het bed, en zo gericht dat het koele briesje voorbij de huid komt.

Elektronische apparaten loskoppelen

Zet elektronische apparaten zoveel mogelijk uit. Denk aan computers, tablets en mobieltjes, je modem etc. Haal daarnaast ook alle opladers uit de stopcontacten en laad ze ook zo min mogelijk op. De elektrische golven die deze apparaten uitzenden zouden wel eens veel invloed kunnen hebben op onze slaap, maar produceren ook veel warmte die in de kamer blijft hangen. Er is veel discussies over de invloed en mogelijke schadelijke gevolgen van straling en elektrische golven voor de gezondheid. Een verstoorde nachtrust wordt hierbij ook vaak genoemd. Keihard bewijs lijkt er niet te zijn, maar het is wel bekend dat bij het verbruiken van energie van apparaten enorm veel hitte vrijkomt. Zet dus ook zo min mogelijk licht aan en laadt niet te veel apparaten op. Oké, op de ventilator na dan.

Spring nog even onder de douche
Om snel in slaap te vallen met dit warme weer is het nemen van een douche een zeer goed idee. Een snelle en verfrissende douche zet namelijk jouw lichamelijke koelingsmechanisme in werking. En zodra je lichaam afkoelt, word jij slaperig. Het hoeft niet per se een koude douche te zijn, sommige mensen hebben namelijk juist baat bij een warme douche of een heet bad. Na het nemen van een warme douche, reageert het lichaam met een natuurlijke vorm van afkoelen. Maar als je juist een heel erg koud bad neemt, stimuleer je jezelf alleen maar om het warmtemolentje weer aan te zetten. Het beste is dan ook om gewoon een lauwwarme douche of bad te nemen. Een heet bad kan zeker helpen, maar doe dit dan wel een uur voordat je naar bed gaat. Op die manier heeft je lichaam tijd om een beetje af te koelen. Mocht je nou helemaal geen tijd hebben om onder de douche te stappen, washandjes hebben hetzelfde effect.

Slaap luchtig
Slaap luchtig, en daarmee bedoel ik dan ook echt luchtig. Trek zo min mogelijk kleding aan en probeer niet verkrampt onder het deken te gaan liggen. Draag alleen je ondergoed (of zelfs minder) en geen pyjama's van zijden, deze zijn namelijk niet luchtig. Maar ga in plaats daarvan voor een katoenen pyjama. Er zijn mensen die prima zonder deken in bed gaan liggen, zelf moet ik echt wat om mee heen hebben. Ik vind het gevoel van een lekker dekbed om me heen altijd heel erg fijn. Je hebt zelfs speciale zomerdekbedden en vier seizoenen dekbedden die verkoelend en ademrijk moeten werken. Mocht een dekbed echt te warm zijn, en niks je niet bevallen kun je ook altijd nog onder alleen de dekbedovertrek gaan liggen. Dit voelt misschien wat gek aan, maar dit deed ik vroeger als kind vaak als ik echt niet met of zonder dekbed kon slapen. En dat was altijd een fijne tussenoplossing.

* In samenwerking met Living Comfort

Heb jij nog een gouden tip voor het slapen tijdens warme zomernachten?


5 opmerkingen:

  1. Goede tips! Ik lig vaak nachten wakker. Zo vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips, sinds ik een zomerdekbed heb slaap ik veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze hebben we deze week wel nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een vierseizoensdekbed, kan niet meer zonder!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat!